Korfbalouders
Wegwijs in de korfbalwereld
Het overkomt talloze ouders: Je kind is ingeburgerd op de sportclub en je wordt gevraagd om een groep kinderen te trainen, coachen of begeleiden. De ene ouder staat te springen. De andere ouder denkt, “oef, hoe doe ik dit?”. Toch zeg je "ja", want je weet 'de club … dat zijn wij allemaal'.
Als je gevraagd wordt en je kunt tijd vrijmaken: doe het gewoon! Het is zo leuk om die vrolijke kindergezichten met rode blosjes op de wangen te zien rennen, springen en duikelen. Als ouder weet je hoe je met je eigen kind(eren) om kunt gaan. Dat is soms een eitje, want je kent je kind door en door. Soms is het wat lastiger, maar dat hoort bij opvoeden.
Het begeleiden van 10 stuiterballen vol energie is andere koek.
- Help, hoe pak je dat aan?
- Ik heb zin om te coachen, maar hoe eraan beginnen?
- Wil je in de voetsporen treden van jouw vroegere coaches?
- Ken je niet al te veel van korfbal, maar wil je toch meepraten met je kind, met de korfbalouders langs de lijn, met de coaches?
Deze interactieve opleiding geeft een antwoord op al deze vragen, want de kennis die je na de opleiding hebt, maakt je voor een stukje wegwijs in de korfbalwereld.
Hoe zit het korfbalspel in elkaar?
Korfbal wordt gespeeld in twee vakken van elk 20 op 20 meter (of voor de jongere leeftijdscategorieën (U7-U9) in een vak van 20 op 20 meter).
De Korf staat bij beiden op 1/3 van de achterlijn.
Een team bestaat uit 8 spelers (4 jongens en 4 meisjes), de jongens komen uit tegen de jongens van de tegenpartij en de meisjes spelen tegen de meisjes. De verschillende seksen mogen elkaar niet verdedigen of hinderen. Meisjes en jongens onderling mogen dat wel.
In elk vak staan twee jongens en twee meisjes van hetzelfde team. In het éne vak valt deze samenstelling aan en in het andere vak verdedigt de andere helft van het team
Er wordt gewisseld van functie nadat er twee doelpunten gescoord zijn.
De totale duur van de wedstrijd wordt bepaald door de reglementen en hangt af van de leeftijd. Er mag niet met de bal gelopen worden. Daardoor moet iedereen die niet in balbezit is bewegen en zich vrijspelen naar de korf om te scoren. De verdedigende partij probeert de bal te onderscheppen en naar zijn aanvalsvak te brengen.
Inzichten in het trainerschap
In het filmpje “inzichten over trainerschap” wordt in 6 minuten glashelder uitgelegd wat je kunt doen om een goede teamsfeer te creëren waarin iedereen zich op z’n gemak voelt en plezier heeft. Een team waarin iedereen weet wat de afspraken zijn en iedereen (niet onbelangrijk) zich ook als sporter ontwikkelt.
Het filmpje geeft beginnende maar ook meer ervaren trainers en coaches een goede basis. Bedenk ook dat het in het begin even zoeken zal zijn en dat is ook helemaal niet erg.
Als je eenmaal bezig bent en al die blije gezichtjes ziet, weet je waar je het voor doet en zal het vanzelf gemakkelijker gaan.
Waar moet je aan denken en wat moet je regelen om trainersbegeleiding écht te laten slagen en te zorgen dat het een vast onderdeel wordt van het beleid van de club? We hebben de belangrijkste stappen en aandachtspunten op een rijtje gezet!
Filosofie rond het coachen
Overwin door winnen los te laten. Winst ligt in het onmogelijke. Het kan echt!
Door de beste spelers te plaatsen in 1 team en tegen elkaar te laten spelen krijg je de beste korfballers.....maar is dat ook zo?
Er zijn vele artikelen en onderzoeken geschreven over het wel of niet organiseren van een competitie bij jeugdteams en wat de effecten daarvan zijn op talentontwikkeling, spelplezier en sportiviteit op en langs het veld of zaal. Het aantal is ontoereikend om hier allemaal te noemen. De KBKB heeft een nieuwe strategie waarbij de standen door de bond niet meer worden bijgehouden van jeugdelftallen tot een bepaalde leeftijd(U11). Een verandering als deze heeft tijd nodig, want vaak hoor je dat standen onderling toch nog worden bijgehouden via WhatsApp groepen. En dit wordt meestal gedaan onder aanvoering van de ouders.
Het jeugdkorfbal kampt met een groot, onzichtbaar en mysterieus probleem. Het is groot, omdat de stress veroorzaakt en psychologische schade. Omdat talent erdoor afhaakt. Omdat veel talent erdoor onontdekt blijft. Het is onzichtbaar, omdat het niet geldt als probleem, maar als een nastrevenswaardig doel. En het is mysterieus, omdat zelfs degenen die het probleem zien, weten niet goed wat ze ertegen kunnen doen.
Het probleem? Altijd willen winnen. Je kan een voor- of tegenstander zijn, maar deze voorbeelden geven weer een nieuwe kijk op talentontwikkeling, selectiebeleid, sportplezier en sportiviteit.
Trainen en coachen van pubers
Menig trainer is gek van mij geworden tijdens mijn pubertijd. Ik korfbal sinds mijn 10e en was redelijk snel daarna in de pubertijd, ik hield die pubertijd ook lang vol. Als ik erop terugkijk was ik een ramp. Ik puberde niet alleen thuis, maar ook bij het korfballen Korfbal was (en is) mijn leven. Maar zoals gezegd, trainers vonden mij lastig. Logisch, dat was ik ook.
Ik kan me mijn trainer Herman nog herinneren. Hij vond me extreem irritant en had geen idee hoe met mij om te gaan en daar had ik ook geen idee van. Hij vond me erg brutaal en te zelfverzekerd. Ik was juist enorm onzeker, ik had geen idee wie ik was en wie ik zou worden.
Herman handelde naar de zelfverzekerde puber, terwijl die er helemaal niet was. Hij gaf straf, was vaak boos, maakte zich groot tegenover die brutale puber, en van binnen werd ik kleiner en kleiner. Dat uitte ik door een nog grotere mond op te zetten. Ik was op zoek. Op zoek naar …. Ik wist het niet. En Herman ook niet. Ik vond korfbal toen niet erg leuk en leerde erg weinig. Herman heeft ons team halverwege het seizoen verlaten. Ik ben er niet trots op, maar het was vanwege mij.
''HERMAN HEEFT ONS TEAM HALVERWEGE HET SEIZOEN VERLATEN. IK BEN ER NIET TROTS OP, MAAR HET WAS VANWEGE MIJ.
Basismethodiek
Training geven
- Maak afspraken met de spelers.
- Geef duidelijke opdrachten.
- Plaats u zo dat u overzicht over de groep.
- Maak gebruik van de ruimte die voorzien is.
- Maak de oefenstof niet te moeilijk.
- Bereid uw training voor op papier, zo heb je een back-up.
- Verbeter op een positieve manier.
- Wanneer de kinderen het niet snappen vereenvoudig de oefening.
- Maak uw training aangenaam.
- Geef ruimte aan de kinderen om mee te denken.
- Gebruik veel materiaal.
- Interactief werk met slip-overs.
- Blijf binnen de afgesproken tijd van de training.
Coachen
- Maak duidelijke afspraken.
- Geef ruimte om fouten te maken.
- Haal alleen maar aan wat de kinderen hebben getraind en beheersen op training.
- Verbeter constant met positieve feedback.
- Moedig constant aan.
- Speel niet zelf de wedstrijd maar laat de kinderen zelf ontdekken.
- Tijdens de rust luister eerst naar de kinderen.
- Na de wedstrijd geef alleen positieve indrukken weer.
- Bespreek de wedstrijd de volgende training en laat daar ook de kinderen eerst aan het woord.
De fundamentele bewegingsvaardigheden
Het is zeer belangrijk dat de kinderen de fundamentele bewegingsvaardigheden trainen.
-
Tussen de 6 en 12 jaar ontwikkelen kinderen deze vaardigheden intensief — het wordt vaak de "gouden leeftijd" van motorisch leren genoemd.
-
Tussen de 12 en 15 jaar worden deze vaardigheden verfijnd en geïntegreerd in meer complexe sport- en bewegingssituaties.
Alle informatie vinden de korfbalouders in "Ontwikkelingslijnen fysiek" website.