Ondersteuning opleiding U13
Techniek
-
De basistechnieken zitten nu grotendeels goed: strakke passes (aanspelen om te kunnen scoren) en gecontroleerd schieten.
-
De focus verschuift naar het combineren van basistechnieken:
-
schot na actie (1-tegen-1),
-
schot na pass,
-
reboundtiming,
-
schotkeuze,
-
tempo van de passing.
-
-
Spelers leren spectaculairdere technieken, zoals de éénhandige bovenhandse doorloper of wegjumpen onder de korf.
-
Lateralisatie in passing en voetenwerk wordt verder ontwikkeld om veelzijdige atleten te creëren.
Spelvormen
- Spelers wisselen geregeld van rol, zodat ze spelinzicht opbouwen in zowel aanval als verdediging.
-
Complexere spelsystemen doen hun intrede. Teams werken nu met echte opdrachten, bijvoorbeeld: voorspelen in de korfzone, overzicht houden of balrecuperatie.
-
Er ontstaat een basisbegrip van positiespel: ruimtes herkennen en benutten.
-
Besluitvorming wordt belangrijker: wat doe ik wanneer? Wanneer pas ik, wanneer schiet ik? Dit gebeurt steeds vaker in kleinere ruimtes, waardoor de reactietijd korter wordt. Samenspel staat centraal: spelers leren zich aan te passen aan zowel tegenstanders als medespelers
Fysiek
-
Blijf trainen op coördinatie, kracht, snelheid en andere basiscondities. Kinderen van 11–12 jaar maken hierin nog steeds grote vooruitgang.
-
De eerste spelers (vaak meisjes) komen in de groeispurt. Houd daar rekening mee als trainer: spelers worden sterker, sneller en groter, maar kunnen tijdelijk wat onhandiger bewegen.
-
Snelheidsontwikkeling blijft een prioriteit.
Mentaal
-
Spelers leren geleidelijk zelfstandiger denken in het spel.
-
Groepsdynamiek blijft belangrijk: erbij horen en samenwerken geeft motivatie.
-
De coach stimuleert een positieve teamspirit en vermijdt een te sterke focus op resultaat.
-
Spelers leren omgaan met wedstrijdspanning en ontwikkelen meer langetermijndenken.
-
Fouten worden gebruikt als leermoment; doorzetten is belangrijk wanneer iets niet lukt.
-
Spelers leren concentratie vasthouden tijdens oefeningen en wedstrijden.
-
Er is aandacht voor respectvolle communicatie, ook bij tegenslag of stress.
Coaching en opleidingsaanpak
-
Trainingen vinden 2–3 keer per week plaats en duren 75–90 minuten. Ze verlopen intensiever dan bij jongere groepen.
-
De nadruk ligt op gecombineerde basistechnieken (bijvoorbeeld schot na actie, reboundtiming).
-
De verdeling van de trainingstijd:
-
30% individuele vaardigheden,
-
30% motorische vaardigheden en stabiliteit,
-
40% teamtactiek.
-
-
De coach geeft meer complexe instructies en verwacht dat spelers ook zelf vragen stellen.
-
Er wordt gestreefd naar een evenwichtige ontwikkeling: elke speler krijgt voldoende conditietraining én rust.
-
Houd als coach rekening met de nieuwe mentale en psychologische uitdagingen van de puberteit (sociale invloeden, zelfbeeld, prestatiedruk).