Ondersteuning opleiding U11

 

Techniek

Techniek

  • Het verder ontwikkelen van basismotorische vaardigheden blijft cruciaal (zie ook fysieke ontwikkeling), met nadruk op lenigheid, kracht, snelheid en coördinatie.

  • Bovenhands schot uit stand en de basis van het schot in beweging.

  • Passing in beweging, zowel met één hand als met twee handen.

  • Balbeheersing in spelvorm.

  • Verdedigingshouding aanleren en onderhouden.


Spelvormen 

 

  • Ruimtelijk inzicht ontwikkelen, bijvoorbeeld: leren waar ruimte ligt op het veld en tussen aanvaller en korf verdedigen.

  • Basisposities herkennen: aanval en verdediging, en leren wisselen tussen beide.

  • Eenvoudige spelsituaties lezen: wanneer pas ik, wanneer schiet ik?

  • Samenwerken via eenvoudige teamtaken, zoals vrijlopen voor een ander.

 


Fysiek

 

  • Kinderen worden actiever en leniger; de sprongkracht begint voorzichtig te groeien.

  • De coördinatie verbetert flink – ze kunnen nu bewuster werken aan balans en afzetkracht.

  • Kleine sprongen en duiken worden haalbaar.

  • Meisjes maken vaak hun piekgroei door, wat tijdelijk de spronghoogte kan beperken.

  • Algemene lenigheid vraagt aandacht (stretching), omdat het lichaam in deze jaren wat minder soepel wordt.

  • Ze ontwikkelen nu meer snelheid en uithoudingsvermogen.

 


Mentaal

  • Kinderen leren geleidelijk zelfstandiger denken in het spel.

  • Groepsdynamiek wordt belangrijk: erbij horen en samenwerken staat centraal.

  • De coach stimuleert een positieve teamspirit en vermijdt een overdreven focus op resultaat.

  • Fouten worden beschouwd als leermomenten.

  • Er is nadruk op sportiviteit en respect voor teamgenoten én tegenstanders.


Coaching en opleidingsaanpak

  • Trainingen duren 60–75 minuten, twee keer per week.
  • Coaches bouwen voort op de basis, met veel oefen- en spelvormen rond korfbal- en basisvaardigheden.

  • Wedstrijdvormen richten zich op eenvoudige situaties:

    • Wanneer pas ik?

    • Wanneer neem ik een scoringskans?

    • Hoe verdedig ik tussen man en paal?

    • Hoe schakel ik snel tussen aanval en verdediging?

  • Gebruik positieve en concrete taal: focus op “Wat kan beter?” in plaats van “Wat ging fout?”.

  • Wees als trainer een voorbeeld in respect en fair play.

  • Evalueer niet op resultaat, maar op inzet, samenwerking en leerhouding.

  • Geef iedereen voldoende aanmoediging, ook wie minder vaardig is.


Handvaten U11

Handvaten U11 Pdf
PDF – 921,8 KB 1 download